Signatura
M III 1/I
Místo uložení
Státní vědecká knihovna Olomouc
Hlavní název
[Bible olomoucká, I. díl]
Druh dokumentu
kniha, rukopis
Rok vydání / zhotovení
1417
Materiál
pergamen
Rozměry
50 x 33 cm
Rozsah
290 ff., chybí list pův. 24 [ukončení textu Genese a počátek Exodu]
Iluminace
Na počátku jednotlivých kapitol písařsky zdobené iniciály, červené nebo modré s kaligrafickou výzdobou párové barvy. Velká písmena psána střídavě červenou a modrou barvou. Z původních 30 miniatur dnes zachováno 29 (chybí miniatura na počátku textu Exodu): tyto iluminace figurální, většinou scénické, na začátku jednotlivých knih, v žaltáři a u nokturnů, většinou o rozměrech 60 x 60 mm a 60 x 70 mm ( v případě výraznějších odchylek uvedeno dále).
1r: (55 x 55 mm) - Aristoteles sedící u písařského pulpitu se dvěma knihami, jednou otevřenou a jednou zavřenou; ilustrace k předmluvě Starého zákona
1v: (180 x 90 mm) - Stvoření světa (pořadí jednotlivých dní podle Geneze není zachováno)- tři medailony s ornamentální výzdobou rozvilinami: první medailon - oddělení světla od tmy, stvoření dne a noci, oddělení vod nad klenbou a pod klenbou, stvoření souše a moří; druhý medailon - stvoření rostlin a živočichů; třetí medailon - stvoření lidí
8r: (110 x 90 mm) - Anděl vyvádí Lota se ženou a dcerami ze Sodomy a Abraham se přimlouvá u Hospodina za spravedlivé tohoto města
43v: Mojžíš učí Izraelské, jak přinášet zápalné oběti Hospodinu
56r: (35 x 30 mm) - Hospodin na Sinai přikazuje Mojžíšovi provést sčítání bojeschopných mužů
75r: Mojžíš sděluje Izraelským, co mu Hospodin přikázal
91v: Poslové se navracejí z průzkumu v zemi Kananejské s hroznem, který odřízli v Eškolském úvalu jako ukázku plodů země zaslíbené
103r: Juda s bratrem Simeonem, poté co zvítězili nad Kananejskými, utínají svým nepřátelům ruce a nohy
114v: Bóaz se táže svého služebníka na dívku, která za ženci sbírá klasy - Rút
116r: (63 x 69 mm) - Zasvěcení Samuela Hospodinu; Anna jej přivádí před kněze Eli
134v: Na příkaz Davida je proboden Amalechitský, který zabil poraženého Saula
148v: Král Šalamoun vynáší rozsudek ve sporu dvou žen o dítě
165r: Dva náměty malomocenství - Náman Syrský je zbaven malomocenství, zatímco Elizeův sluha Gézi je malomocenstvím potrestán
180v: Levité pod vedením krále Davida přenášejí na Sion truhlu Boží
194r: Hospodin se zjevuje králi Šalamounovi v Gabaon, iluminace zdobena rozvilinami
211v: Perský král Cyrus propouští Izraelské z babylonského zajetí a Sassabasarovi Judskému vrací nádobu domu Hospodinova
216v: Nehemiáš vyzývá Izraelské k obnově Jerusalema
223r: Nehemiáš naslouchá stížnostem Izraelských
229v: Hospodin zkouší Tobiáše - Tobiáš je oslepen a pochovává mrtvé
234v: Judit utíná hlavu Holofernovi a podává ji služebnici
241r: Král Auerus a Ester
247v: Job; žena jej navádí k zlořečení Hospodinu, přátelé Elifaz z Teman, Bildad ze Šuach a Sofar z Naamah jej odsuzují a Elihu jej přesvědčuje o Boží velikosti
259v: Levité v čele s králem Davidem přenášejí truhlu Boží na Sion
264r: (67 x 71 mm) - Pomazání Davida na krále
267r: Hospodin seslal Davidovi proroka Nátana
269v: Patrně král Saul pronásledující Davida
272v: Král David prosí Hospodina o pomoc proti Filištínským
276r: Král David obklopený hudebníky
279v: Levité v čele s králem Davidem přenášejí na Sion truhlu Boží
283r: Ježíš se v úskosti modlí k Otci (výklad textu jako podobenství o příchodu Spasitele)
Poznámky
Novodobá převazba původní pozdně gotické, prkénkové vazby. Dřevěné desky potaženy hnědou kůží se slepotiskem, fragmenty původní kůže zdobené gotickými ornamenty po restaurování zachovány na přední i zadní desce; na rozích a ve středu desek i na sponách kování soudobé práce, z něhož jsou v původní podobě zachovány 4 kusy na rozích pření desky, kování na sponách a štítek ve středu pření desky s nápisem gotickou minuskulí, stočeným do kruhu. (Podrobná restaurátorská zpráva vlepena na zadním přídeští druhého dílu Bible olomoucké.)
Vznik rukopisu datován na fol. 281v. Text - první česká redakce - shodný s Biblí litoměřicko-třeboňskou, z čehož lze usuzovat na vznik z téže předlohy. Text psán stejnoměrnou gotickou minuskulí.
Dřívější vlastník: Jezuité v Olomouci a předtím některý z moravských klášterů.
Základní informace
zpracováno na základě záznamů v soupisu rukopisů Státní vědecké knihovny v Olomouci; viz literatura
Rozpis obsahu
Ir-Iv: [vacua]
IIr: olomoucká BIBLE 1417 I [novodobý kaligrafický záznam tradičního titulu]
IIv-IIIv: [vacua]
1r-1v: Počínají sě prvé knihy Mojžiešovy, jenž slovú Genesis, v nichž to sě čte, kterak jest Buoh svět stvořil i všecko, což jest na něm, ne proto, aby toho požíval, ale aby tomu panoval. A to jest prvá kapitola, jenž slove Přědchódcě řěči pořád mluvené nebo poostalé. [Předmluva ke Genesi vlastní rukopisům staročeské bible první redakce.]
1v-289v: Tuto sě počíná prvnie kapitula a prvé kniehy Mojžišovy, ježto slovú Genesis, o stvoření světa, kterak jest Buoh svět stvořil i to všechno, což jest na něm. [Pořadí knih Starého Zákona, pojatých do prvního dílu, obvyklé jako ve středověkých rukopisech bible latinské, t. j. za Knihou Nehemiášovou (= 2 Esdrae) je zařazen překlad apokryfní knihy Exdrášovy pod názvem Druhé knihy Esdre. Žaltář upraven pro liturgické potřeby, t. j. rozdělen podle nokturnů na sedm oddílů.]
289v-290r: Poděkujte všecky diela Hospodinova Hospodinu, chvalte a povyšte jeho navěky... chvalitedlný, slavný i povýšený jsi navěky. [Canticum prium puerorum, Dan. 3, 57-89]
290r: Požehnaný Hospodin, Bóh israhelský... sedie k zpravenie noh našich na cestu pokoje. [Cant. Zachariae, Luc. 1, 68-79]
Tě Boha chválímy... Tobě, Hospodine, jměl jsem naději, nepohaněn budu věčně. [Hymnus Ambrosianus]
Velebí duše má Pána... k Abrahámovi i k jeho dětem na věky. [Magnificat, luc. 1, 46-55]
290v: Nynie postíš sluhu svého, Hospodine... a chválu obcě tvé Izraheli. [Cant. Simeonis, Luc. 2, 29-32]
Ktož chce spasen býti, přede vším potřebie jest, aby držal křesťanskú vieru... pójdú do života věčného. [Symbolum Athanasii na kondi neúplné: PL, 88, 585-586]
Literatura
M. Boháček, F. Čáda: Beschreibung der mittelalterlichen Handschriften der Wissenschaftlichen Staatsbibliothek von Olmuetz, Koeln 1994
J. Eliáš: Rykopisy českých biblí v našich knihovnách. disertace FF Masarykovy univerzity, Brno 1971
A. Nowak - J. Kachník: Církevní památky Olomouce I. Olomouc 1895
J. Vašica: Bible Olomoucká 1417. 1. díl. Olomouc 1933
E. Petrů: Z rukopisných sbírek Universitní knihovny v Olomouci, Praha 1959
Z. Drobná: Kresba v české středověké miniatuře. Hollar, 29 (1957)
J. Krása: Olomoucké iluminované rukopisy. Referát o jubilejní výstavě Státní vědecké knihovny v Olomouci. Umění XVI, 1968, s. 413-416
J. Krása: K olomouckým rukopisům 15. století. Historická Olomouc a její současné problémy III, Olomouc 1980, str. 113-122
J. Krása: Knižní malba, Dějiny českého výtvarného umění I, Praha 1984
V. Kyas: Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha 1997
V. Kyas: Staročeská bible Drážďanská a Olomoucká. I Evangelia. Praha 1981, II Epištoly, Skutky apoštolů, Apokalypsa. Praha 1985
J. Merell: Bible v českých zemích od nejstarších dob do současnosti. Praha, Česká katolická charita 1956
K. Stejskal: Iluminované bible V Čechách a jejich vztah k západoevropské knižní malbě. sb. Česká bible v dějinách evropské kultury, Brno 1994, s. 97-116
K. Stejskal: Knižní malba doby husitské. Katalog výstavy Iluminované rukopisy doby hisitské NK Praha 1990, Praha 1990, s. 23-35
K. Šourek: Miniatury dvoudílné české bible zvané Olomoucká z roku 1417-sign. III/1 v Studijní knihovně v Olomouci. Praha 1944
K. Chytil: Vývoj miniaturního malířství v době králů rodu Lucemburského. Památky archeologické a místopisné, 13 (1885)
Technická data o způsobu digitalizace
digitized by BetterLight 6000
Digitalizaci všech dokumentů s výjimkou M II 74 a 10.428 provedla fa AiP Beroun s.r.o. v rámci projektu Memoria Mundi Series Bohemica financovaného z grantů VISK a RISK Ministerstva kultury ČR, © 1998-2002. Pro M II 74 a 10.428 garantoval digitalizaci Ústav pro klasická studia AV ČR v rámci projektu Clavis monumentorum litterarum, © 1996. Dalším sponzorem a přispěvatelem byla Severomoravská energetika, a.s. a olomoucká firma MORAVIA FLEXOPER, s.r.o.