Signatura
M III 8
Místo uložení
Vědecká knihovna v Olomouci
Majitel
Vědecká knihovna v Olomouci
Hlavní název
Missale Olomucense notis musicis ad praeconium paschale et praefationes instructum
Druh dokumentu
kniha, rukopis
Rok vydání / zhotovení
počátek 20. let XV. století
Materiál
pergamen, papír
Rozměry
39 x 29 cm
Rozsah
XII + 311 + VIII ff.
Iluminace
13rb: P(uer) - Adorace děcka
20va: ornamentální iniciála E
110va: R(esurrexi) - Vzkříšený Kristus
129rb: V(iri) - Nanebevstoupení Krista
135ra: ornamentální iniciála S
151v: kánonový list - Ukřižování, pod ním Kristus Bolestný
152ra: T(e igitur) - Kristus na hoře Olivetské
157va: ornamentální iniciála B
203va: T(erribilis) - budova kostela
205va: D(ominus) - Rybolov sv. Petra a Ondřeje
Výzdoba, zejména pojetí ornamentiky svědčí o tom, že kodex vznikl v moravské dílně. Ikonografickou zvláštnost mezi figurálními iniciálami představuje narůžověle zbarvený čtyřnožec s krátkým chvostem vyobrazený vedle postavy Vzkříšeného Krista (f. 110v)- představuje zřejmě Beránka Božího (Černý).
Na kompozici Ukřižování se ve spodní části napojuje čtvercový rám s vyobrazením polopostavy Krista s třtinou a důtkami a v horní části nápisová deska s textem v latině, řečtině a hebrejštině. Tato kombinace spolu s masivními rámujícími lištami připomíná oltářní retábl s predelou. Pro scénická zobrazení je charakteristická kompoziční redukce na hlavní postavy: v iniciálách znázorňujících Olivetskou horu a Nanebevstoupení je vyobrazena jen postava Krista, v iniciále zachycující Povolání Petra a Ondřeje se naopak objevují pouze učedníci v loďce bez Krista - navzdory jeho významu v této scéně.
Výzdoba misálu vychází z krásného slohu, v mnoha aspektech se však od jeho formálních norem vzdaluje. Předlohám z období kolem roku 1400 odpovídá v Ukřižování korpus Krista, naopak u postav P. Marie a sv. Jana se projevují některé vývojové změny - místo idealizovaných mladistvých typů jsou zobrazeny ztichlé postavy nepříliš půvabných tváří. Nápadné jsou tyto změny u postavy P. Marie se zestárlým drobným obličejem, téměř překrytým pláštěm. Dlouhé, úzké, na konci ostře se lomící záhyby v pravé části pláště a trubicovité kaskády pod levou rukou P. Marie jsou dalším pokusem o překonání norem krásného slohu (Černý).
Notace
Chorální notace, česká rhomba v čtyřlinkové červené osnově.
Poznámky
Vazba: dřevěné desky potažené bílou kůží zdobenou slepotiskem, bez spon a kování.
Kodex pochází ze sbírky jezuitské koleje (viz přípisek na f. 1r: Collegii Societatis Iesu Olomucii catalogo inscriptus 1739), v textu napomáhají lokalizaci pokyny určené pro kapitulní kostel, ke kterému patřila též kaple sv. Máří Magdalény, je tedy možné uvažovat přímo o olomouckém dómu (Krása).
Základní informace
Zpracováno podle soupisu rukopisů Vědecké knihovny v Olomouci.
Rozpis obsahu
Ir-XIIv: [vacua]
1r-141v: [Proprium de tempore, pars hiemalis]
Na začátku chybí jeden list. Temporale je v této části dovedeno až do soboty o Letnicích, na ff. 103r-106r je zpěv obřadů na Bílou sobotu (praeconium paschale) zaznamenán českou rhombickou notací XV. stol.
141v-157r: [Ordinarium missae]
Ordo missae na f. 141v s nadpisem Commune. Od f. 142v Secuntur praephaciones secundum consuetudinem ecclesie Olomucensis, rhombická notace. Od f. 152 Canon missae - Pater noster a Pax domini nejsou notovány.
157v-203r: [Proprium de tempore, pars aestiva]
203v-205v: [Dedicatio ecclesiae, dedicatio altaris]
205r-271v: Sequitur alia pars de sanctis
Na příslušných místech jsou zařazena officia všech českých patronů a moravské světice sv. Korduly (f. 264v). Po svátku sv. Gereona je vedeno Translatio s. Ieronimi (f. 263r). Zvláštností je veršovaná mše o sv. Martě (f. 244r) s introitem Marthe pie memoriam agamus dando gloriam.
271v-292v: Incipit commune sanctorum
292v-307r: Incipiunt misse votive (inclusis missis pro defunctis)
307r-309r: Secuntur oraciones per ordinem et primo in die deposicionis
309r-311r: Incipiunt epistole et evangelia
311r-311v: Sequitur missa pro illis, qui pugnant contra hereticos
311v: De s. Laurencio prosa. Laurenti David magni ... x ... semper martir milesque fortis
V sanktorále na svátek sv. Vavřince Stola iocunditatis.
Ir-VIIIv: [vacua]
Literatura
Boháček, F. - Čáda, M.: Beschreibung der mittelalterlichen Handschriften der Wissenschaftlichen Staatsbibliothek von Olmütz, Köln 1994, č. 361.
Černý, P.: Knižní malba na Olomoucku v 15. století. In: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400 - 1550, III, Olomouc 1999, č. 368.
Friedl, A.: Moravská knižní malba XI. - XVI. století, Brno 1955.
Krása, J.: K olomouckým rukopisům 15. století. In: Historická Olomouc a její současné problémy 3, 1980.
Petrů, E.: Z rukopisných sbírek Universitní knihovny v Olomouci, Praha 1959.
Digitalizaci všech dokumentů s výjimkou M II 74 a 10.428 provedla fa AiP Beroun s.r.o. v rámci projektu Memoria Mundi Series Bohemica financovaného z grantů VISK a RISK Ministerstva kultury ČR, © 1998-2002. Pro M II 74 a 10.428 garantoval digitalizaci Ústav pro klasická studia AV ČR v rámci projektu Clavis monumentorum litterarum, © 1996. Dalším sponzorem a přispěvatelem byla Severomoravská energetika, a.s. a olomoucká firma MORAVIA FLEXOPER, s.r.o.